Program szkolenia |
MODUŁ I. ZMIANY WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE
- Zmiana, jako przejście od zagrożenia do szansy
- Przeprowadzanie zespołu przez zmianę.
- Reakcja psychologiczna na zmianę
- Kształtowanie świadomości nieuchronności zmian –doświadczenie i analiza zmiany z punktu widzenia zarządu, menedżera i pracownika liniowego.
- Efektywne techniki radzenia sobie w sytuacji zmiany.
- Kluczowe czynniki sukcesu oraz procesy komunikacyjne, które przyspieszają wdrażanie nowych zachowań (własnych i innych osób).
MODUŁ II. JA W ZMIANIE
- „Mój osobisty proces zmian” – autodiagnoza własnych reakcji na zachodzące zmiany w organizacji.
- Fazy zmian:
- Faza zaprzeczenia – jak ją rozpoznać? Zagrożenia wynikające ze zbyt długiego czasu przebywania w fazie zaprzeczenia.
- Faza oporu – logiczne, psychologiczne i socjologiczne źródła oporu.
- Faza eksperymentowania, czyli jak zaczynamy dostrzegać pozytywne kwestie na przyszłość.
- Faza zaangażowania i czas na kolejne zmiany.
- Osobisty plan zarządzania zmianą – arkusz samorozwoju uczestnika.
MODUŁ III. WSPIERANIE INNYCH W PROCESACH ZMIAN
- „Moi podwładni” – diagnoza pracownika w kontekście zmiany. Analiza fazy zmiany na podstawie zaobserwowanych zachowań pracownika.
- Scenki sytuacyjne (od wyparcia do zaangażowania).
- Wspierające oraz hamujące zachowania menedżera wobec pracownika w przechodzeniu przez proces zmiany.
- Mity dotyczące komunikacji w zmianie.
- Akceptacja zmian, a poziom doinformowania – prezentacja i omówienie wniosków statystycznych.
MODUŁ IV. ZMIANA W ORGANIZACJI
- Model Jon Koster LeadingChange – etapy zmiany w organizacji:
- Etap I – przygotowanie fundamentów: zbudowanie wśród pracowników gotowości i energii do zmiany,
- Etap II – planowanie: „analiza pola sił”, określanie priorytetów i tworzenie szczegółowego planu działania,
- Etap III – wdrożenie zmiany: budowanie wiarygodności, pokonywanie barier, znaczenie widocznych efektów i szybkiego zwycięstwa,
- Etap IV – zamrożenie efektów:sposoby zamrażania zmian w organizacji, z uwzględnieniem takich aspektów jak: przestrzeganie nowych standardów, badanie efektywności, motywowanie.
Zakończenie
Podsumowanie merytoryczne szkolenia:
- quizz pytań,
- puzzle,
- runda kończąca,
- ewaluacja.
|