Szkolenie finanse publiczne

Prześlij zapytanie o to szkolenie

Finanse publiczne kontrola zarządcza, budżet zadaniowy, wydatki strukturalne

Temat szkolenia Finanse publiczne, kontrola zarządcza, budżet zadaniowy, wydatki strukturalne.
Na jakie pytania odpowiada szkolenie
  1. W jaki sposób gospodarować środkami publicznymi w świetle ustawy o finansach publicznych, ustaw szczególnych oraz rozporządzeń wykonawczych, zgodnie z prawidłowo określonymi procedurami wewnętrznymi?
  2. Z czym w praktyce wiąże się odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
  3. Jak przebiega proces realizacji kontroli zarządczej, w szczególności planowania (cele i mierniki) oraz zarządzania ryzykiem, a także monitorowania i dokumentowania procesów?
  4. Czym jest budżet zadaniowy w jednostkach sektora finansów publicznych? Jak dokonuje się oceny jego skuteczności i efektywności?
  5. W jaki sposób ewidencjonuje się wydatki strukturalne?
  6. Które błędy w świetle wyników kontroli NIK i RIO oraz orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych są popełniane najczęściej?
Korzyści płynące ze szkolenia
  • Wiedza, jak skutecznie zarządzać ryzykiem, z jednoczesnym poszanowaniem przepisów Ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzeń Ministra Finansów.
  • Umiejętność kompleksowej oceny jednostki sektora finansów publicznych pod kątem działań formalnych i organizacyjnych, co ułatwi uczestnikom szkolenia stworzenie w przyszłości sprawnego systemu zarządzania ryzykiem w jednostce sektora finansów publicznych.
  • Umiejętność planowania budżetu zadaniowego i prowadzenia dokumentacji z nim związanej.
  • Obszerna wiedza w zakresie realizacji kontroli zarządczej.
Kto skorzysta na tym szkoleniu Pracownicy samorządowych i rządowych jednostek sektora finansów publicznych, a wśród nich pracownicy przedszkoli, jednostek kultury, placówek oświatowych, placówek służby zdrowia, ministerstw, urzędów centralnych, do których obowiązków zawodowych należą kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem lub koordynowanie tego procesu.

METODY PRACY

Interaktywny wykład części teoretycznej. Część praktyczna w formie warsztatów. W oparciu o nasze dotychczasowe doświadczenia skonstruowaliśmy zajęcia, których przedmiotem są realne trudności, uwzględniające specyfikę działów administracji publicznej, związane z kontrolą zarządczą i zarządzaniem ryzykiem. Dostosowujemy je do potrzeb i możliwości osób biorących udział w warsztatach. Nauka przez doświadczenie – ćwiczenie różnych sytuacji, konsultacje indywidualne, jest obecnie najefektywniejszą formą szkolenia.

Program szkolenia
  1. Wprowadzenie - zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych:
  • legalność, planowość, terminowość, skuteczność, efektywność i oszczędność,
  • dokonywanie wydatków i zaciąganie zobowiązań - obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego i pracowników merytorycznych,
  • prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej przez osoby prawne, m.in. uczelnie wyższe, instytucje kultury, SPZOZ-y,
  • rozliczanie środków unijnych,
  • procedura audytu wewnętrznego,
  • planowanie wieloletnie w sektorze finansów publicznych,
  • dotacje z budżetu państwa, budżetu samorządowego, państwowych funduszy celowych – udzielanie, wykorzystywanie, rozliczanie i kontrola dotacji,
  • zamówienia publiczne do 30 tys. euro, wybór oferty, umowy i roczne sprawozdanie.

 

  1. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
  • rodzaje i przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, karnej, karnej skarbowej, cywilnej, pracowniczej,
  • najczęstsze naruszenia zasad gospodarowania środkami publicznymi,
  • osoby odpowiedzialne za naruszenia dyscypliny finansów publicznych: kierownik jednostki, główny księgowy oraz upoważnieni pracownicy,
  • zasady powierzania odpowiedzialności w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych,
  • stopnie naruszenia dyscypliny finansów publicznych, czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
  • kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i przesłanki ich stosowania: upomnienie, nagana, kara pieniężna, zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

 

  1. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów.
     
  2. Orzecznictwo komisji orzekających i sądów administracyjnych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
     
  3. Kontrola zarządcza - narzędzie kierowania i zarządzania jednostką sektora finansów publicznych:
  • zakres pojęcia na podstawie zaleceń Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli,
  • przykłady dobrych praktyk i najczęściej popełnianych błędów w realizacji kontroli zarządczej, zwłaszcza w procesie zarządzania ryzykiem.

 

  1. Prawne podstawy oraz ustawowy zakres kontroli zarządczej, a „Standardy kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych" oraz standardy i wytyczne ministerialne.
     
  2. Ocena mechanizmów kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych– adekwatność, skuteczność i efektywność.
     
  3. Kontroli zarządcza w środowisku wewnętrznym jednostki:
  • przestrzeganie wartości etycznych,
  • kompetencje zawodowe, a delegacja uprawnień
  • struktura organizacyjna.

 

  1. Kontrola zarządcza – cele jednostki:
  • określenie misji jednostki,
  • system określania i wyznaczania celów i zadań jednostki.

 

  1. Kontrola zarządcza w zarządzaniu ryzykiem – studium przypadku:
  • identyfikacja ryzyka na poziomie jednostki, działów lub procesów,
  • analiza ryzyka - przyczyny ryzyka, skutki i częstotliwości występowania,
  • reakcja na ryzyko, a monitorowanie ryzyka,
  • sprawozdawczość z procesu zarządzania ryzykiem,
  • zarządzanie ryzykiem – w celu rozwiązywania problemów.

 

  1. Mechanizmy kontroli w stosunku do skonkretyzowanego ryzyka:
  • dokumentowanie systemu kontroli zarządczej,
  • sprawowanie nadzoru,
  • ciągłość działalności,
  • ochrona zasobów,
  • szczegółowe mechanizmy kontroli w zakresie operacji finansowych i gospodarczych,
  • mechanizmy kontroli w zakresie systemów informatycznych.

 

  1. Kontrola zarządcza - informacje i komunikacja:
  • pozyskiwanie i weryfikacja bieżących informacji,
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna.

 

  1. Kontrola zarządcza - monitorowanie i samoocena:
  • system monitorowania realizacji wyznaczonych celów i zadań,
  • ocena systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające i pracowników jednostki - samoocena kontroli zarządczej,
  • ocena kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego.

 

  1. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej przez konkretne podmioty:
  • podmioty z poziomu kontroli jednostki sektora finansów publicznych - I poziom kontroli,
  • podmioty z poziomu działu administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego - II poziom kontroli.

 

  1. Realizacja kontroli zarządczej:
  • obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, kierownika działu, referatu oraz poszczególnych pracowników,
  • dokumentacja kontroli zarządczej - procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków i uprawnień oraz odpowiedzialności pracowników, oświadczenie o stanie kontroli zarządczej,
  • kontrola zarządcza w regulaminie organizacyjnym jednostki i aktach kierownictwa wewnętrznego.

 

  1. Ocena kontroli zarządczej przez instytucje kontroli zewnętrznej (NIK, RIO):
  • najczęstsze błędy w zakresie kontroli zarządczej tj. wewnętrznej,
  • typowe zalecenia pokontrolne dotyczące kontroli zarządczej.

 

  1. Zarządzanie finansami publicznymi  – budżet zadaniowy:
  • narzędzie Nowego Zarządzania Publicznego,
  • powiązanie budżetu zadaniowego z kontrolą zarządczą,
  • cel wprowadzania planowania w układzie zadaniowym w Polsce,
     
  1. Planowanie, ewidencja i sprawozdawczość wydatków w układzie zadaniowym, w tym wydatków pośrednich.
     
  2. Budżet tradycyjny, a budżetu zadaniowy – porównanie.
     
  3. Budżet zadaniowy na podstawie wyników kontroli NIK – najczęstsze błędy.
     
  4. Zasady definiowania celów, doboru mierników i monitorowania ich realizacji.
     
  5. Cele, obszary i mierniki zadań publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego.

 

  1. Planowanie wydatków w układzie zadaniowym, a współpraca komórek merytorycznych i finansowo – księgowych.
     
  2. Harmonizacja tradycyjnego układu budżetowego z budżetem zadaniowym:
  • zasady kalkulacji i rozliczania wydatków na zadanie,
  • rozliczenie wydatków osobowych, bieżących i majątkowych na zadania.

 

  1. Wydatki bezpośrednie i pośrednie:
  • zasady przypisywania wydatków do działań, podzadań i zadań,
  • rachunek kosztów działań, według miejsca powstawania kosztów.
     
  1. Ewidencja księgowa wykonywania budżetu w układzie zadaniowym:
  • polityka rachunkowości,
  • zakładowy plan kont.
     
  1. Aplikacja Trezor BZ:
  • zasady pracy i rozwiązania problemów technicznych i merytorycznych.
     
  1. Wydatek strukturalny:
  • krajowe wydatki publiczne poniesione w obszarach interwencji funduszy strukturalnych,
  • przesłanki przyporządkowania wydatku do właściwego kodu klasyfikacji,
  • kryterium rozróżnienia wydatków związanych z realizacją operacji i celów od wydatków bieżących, eksploatacyjnych lub obligatoryjnych,
  • zmiana definicji wydatku strukturalnego na poziomie unijnym od 2014 roku.

 

  1. Klasyfikacja wydatków strukturalnych:
  • zasada dodatkowości i kwalifikowalności wydatków w UE, analiza zmian od roku 2014,
  • weryfikacja wypełniania obowiązków przez państwa członkowskie poprzez sprawozdanie z poniesionych wydatków strukturalnych.

 

  1. Obowiązek klasyfikowania wydatków publicznych według dodatkowej klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych.
     
  2. Klasyfikacja i ewidencja wydatków strukturalnych w ewidencji tradycyjnej i „rozproszonej” - obowiązki pracowników działów merytorycznych oraz działów finansowo-księgowych.
     
  3. Klasyfikacja wydatków strukturalnych określona w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych – obszary tematyczne i kody wydatków – analiza zmian.
     
  4. Ewidencja wydatków strukturalnych:

 

  1. Zasady sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb.
     
  2. Eliminacja przepływów wewnętrznych i wewnątrzsektorowych.
     
  3. Korekty wydatków strukturalnych.
     
  4. Zmiany na poziomie unijnym i krajowym dotyczące wydatków strukturalnych: definicja, klasyfikacja, obszary tematyczne i kody interwencji, przykładowe typy WS.
RozwińZwiń szczegółowy opis szkolenia Drukuj pełny opis szkolenia w PDF Prześlij zapytanie o to szkolenie

Finanse publiczne kontrola zarządcza, budżet zadaniowy, wydatki strukturalne

Subskrybuj SkillsUp!

Natychmiastowo odbierz dostęp do specjalnych zniżek oraz informacji o nowych szkoleniach.

Spokojnie, nie lubimy spamu tak samo jak Ty.

Zapisanie się do listy newslettera jest równoznaczne z zaakceptowaniem naszej polityki prywatności i klauzuli informacyjnej.

ZAUFALI NAM

Luxona Poland HP Provident Nes Pharma ING